Εύχομαι σε ολους τούς αναγνώστες μου Χρόνια πολλά και ευτυχισμένος να είναι ο καινούριος χρόνος.
Με την ευκαιρία της αλλαγής του χρόνου θα ήθελα να κάνω μερικές φιλοσοφικές δικές μου απόψεις πάνω στην έννοια του χρόνου.
Και πρώτα-πρώτα τί είναι Χρόνος και πώς ορίζεται; Ολοι μας έχουμε την αίσθηση του τί είναι χρόνος, αλλά δύσκολα μπορούμε να δώσουμε έναν απόλυτο ορισμό γι΄αυτόν. Γνωρίζουμε ότι έχουμε καθιερώσει σαν μονάδα χρόνου το ένα δευτερόλεπτο, και ότι ένας ολόκληρος χρόνος είναι εκείνος που χρειάζεται για μια πλήρη περιφορά της γης γύρω από τον ήλιο με ταχύτητα περίπου 107.000 χιλιόμετρα την ώρα.( 100 φορές περισσότερο από την ταχύτητα των επιβατηγών αεροπλάνων).
Εχουμε τρεις έννοιες με τις οποίες αντιλαμβανόμαστε το χρόνο.
Η πρώτη έννοια είναι το ΠΑΡΟΝ το οποίο όμως είναι στιγμιαίο και είναι το τόκ που κάνει το ένα δευτερόλεπτο που περνά και στο χρονικό αυτό διάστημα έχουμε την εναλλαγή από το ΠΑΡΕΛΘΟΝ στο ΜΕΛΛΟΝ. Δηλαδή στη πραγματικότητα ο παρών χρόνος είναι το παρόν δευτερόλεπτο του ρολογιού μας, το αμέσως προηγούμενο δευτερόλεπτο είναι παρελθόν, και το αμέσως επόμενο είναι μέλλον.
Δηλαδή με άλλα λόγια και στη φιλοσοφική του άποψη αυτό που ζούμε και βιώνουμε είναι ένα τόκ του δευτερολέπτου στον παρόντα χρόνο. Δεν γνωρίζουμε αν στο επόμενο δευτερόλεπτο θα ζούμε , και το προηγούμενο δευτερόλεπτο είναι ήδη παρελθόν και όσο απομακρύνεται από το παρόν δευτερόλεπτο γίνεται λήθη.
Στην πραγματικότητα δηλαδή η ζωή μας σύγκειται από το παρόν δευτερόλεπτο, οπου όσο περνάει ο χρόνος πάντα τρέχει πάντα προς το μέλλον και ποτέ δεν γυρίζει πίσω στο παρελθόν, κάθε επόμενο δευτερόλεπτο της επίγειας ύπαρξής μας παίρνει τη θέση του ΠΑΡΟΝΤΟΣ και αμέσως γίνεται ΠΑΡΕΛΘΟΝ.
Οσο τα παρόντα δευτερόλεπτα διαδέχονται το ένα το άλλο σε μια άπειρη διαδοχή, τόσο οι εικόνες του παρελθόντος σβήνουν μέσα στη μνήμη μας έως ότου με την πάροδο πολλών ετών δηλαδή εκατομμυρίων ή δισεκατομμυρίων δευτερολέπτων ( λέω πολλών ετών σχετικά με τη ολιγόβια ύπαρξή μας), και έτσι γεγονότα που το μέγεθός τους φαινόταν να είναι δυσθεώρητο, γίνονται αμυδρές κουκίδες μέσα στο μυαλό μας. Γεγονότα στον τοτε παρόντα χρόνο που τώρα έχει γίνει πια παρελθόν, έχουν χάσει πια τη σημασία τους. Ολες οι αγωνίες του παρόντος δευτερολέπτου στην πραγματικότητα δεν έχουν καμμιά σημασία μέσα στο διάβα του αιώνιου Χρόνου!
Αγαπητοί μου φίλοι αυτή είναι η θεώρηση του χρόνου και αυτή είναι η σημασία του. Ως άνθρωποι δεν μπορούμε να επέμβουμε στο παρελθόν και να το αλλάξουμε, αλλά ούτε και στο μέλλον μπορούμε να επέμβουμε και να το αλλάξουμε, ο, τι αληθινά "εξουσιάζουμε" ( ας μου επιτραπει αυτή η έκφραση ) είναι μόνον το παρόν δευτερόλεπτο! αλλά επειδή και αυτό είναι φευγαλέο και διαρκεί ελάχιστα, άρα στην ουσία ΔΕΝ εξουσιάζουμε το Χρόνο, αντιθετως αυτός μας εξουσιάζει και ο χρόνος έρχεται γιά κάθε πράγμα και που στην πραγματικότητα είναι έξω από τη δική μας θέληση. Όσο πιο γρήγορα κατανοήσουμε ότι τα τυχόν φοβερά συμβάντα του παρόντος χρόνου που αντιμετωπίζουμε αν τα βάλουμε μέσα σε αυτό που ονομάζω νοητή "Χοάνη του Χρόνου", όπου μέσα εκεί στροβιλίζονται και ένας νοητός ατέρμονας κοχλίας τα συμπιέζει , και που όσο πελώροα και αν μοιάζουν να είναι , εν τούτοις κονιορτοπποιούνται στο διάβα του χρόνου και γίνονται αφανείς κουκίδες του παρελθόντος, τόσο πιο ευτυχέστεροι θα ζήσουμε πάνω στη γη κατά το ελάχιστο διάστημα της παρουσίας μας, ελάχιστο μπροστά στο άπειρο του Χρόνου. Τότε θα κατανοήσουμε ότι τα πάντα , τα πάντα ανήκουν στον μέγα Δημιουργό τους που είναι ο Χριστός., και τότε ο τρόπς της ζωής μας θα αλλάξει από τα θεμέλια του, τότε θα μπορούμε να βλέπουμε όλα τα συμβάντα με το βλέμμα του Χριστού που κατοικεί μέσα μας.
Και εδώ θα μεταφέρω τους περιφημους στίχους για το Χρόνο από την Παλαιά Διαθήκη και από το βιβλίο του Εκκλησιαστή. οπου η λέξη ΚΑΙΡΟΣ σημαίνει τον ΧΡΟΝΟ.
ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΗΣ 3ο κεφάλαιο
Εκκλ. 3,1 Τοῖς πᾶσι χρόνος καὶ καιρὸς τῷ παντὶ πράγματι ὑπὸ τὸν οὐρανόν.
Εκκλ. 3,1 Εις όλα υπάρχει ο κατάλληλος χρόνος δια να πραγματοποιηθή δε κάθε έργον κάτω από τον ουρανόν, πρέπει να δοθή η κατάλληλος ευκαιρία.
Εκκλ. 3,2 καιρὸς τοῦ τεκεῖν καὶ καιρὸς τοῦ ἀποθανεῖν, καιρὸς τοῦ φυτεῦσαι καὶ καιρὸς τοῦ ἐκτῖλαι τὸ πεφυτευμένον,
Εκκλ. 3,2 Υπάρχει ωρισμένος χρόνος, που όταν συμπληρωθή, θα γίνη ο τοκετός και ωρισμένος καιρός του θανάτου, ωρισμένος ο χρόνος της φυτεύσεως και ωρισμένος ο χρόνος, που θα εκριζωθή το φυτευθέν.
Εκκλ. 3,3 καιρὸς τοῦ ἀποκτεῖναι καὶ καιρὸς τοῦ ἰάσασθαι, καιρὸς τοῦ καθελεῖν καὶ καιρὸς τοῦ οἰκοδομεῖν,
Εκκλ. 3,3 Υπάρχει ωρισμένος χρόνος, που θα διαταχθή η εκτέλεσίς του ενόχου, όπως και ωρισμένος χρόνος να αποτραπή ο θάνατος και να του χαρισθή η ζωη. Χρόνος δια να κρημνίση ο άνθρωπος, και καιρός, δια να ανοικοδόμηση.
Εκκλ. 3,4 καιρὸς τοῦ κλαῦσαι καὶ καιρὸς τοῦ γελάσαι, καιρὸς τοῦ κόψασθαι καὶ καιρὸς τοῦ ὀρχήσασθαι,
Εκκλ. 3,4 Υπάρχει ωρισμένος καιρός, δια να κλαύση κανείς, και ωρισμένος καιρός δια να γελάση. Ωρισμένος καιρός δια θρήνους και κοπετούς, και ωρισμένος χρόνος δια να χορεύση κανείς και εκδηλώση την χαράν του.
Εκκλ. 3,5 καιρὸς τοῦ βαλεῖν λίθους καὶ καιρὸς τοῦ συναγαγεῖν λίθους, καιρὸς τοῦ περιλαβεῖν καὶ καιρὸς τοῦ μακρυνθῆναι ἀπὸ περιλήψεως,
Εκκλ. 3,5 Υπάρχουν περιστάσεις και χρόνος , που θα πετά κανείς τους λίθους ως αχρήστους, και άλλοτε που θα μαζεύη λίθους προς οικοδομήν. Αλλοτε πάλιν θα εναγκαλίζεται και άλλοτε θα απομακρύνεται από τας περιπτύξεις.
Εκκλ. 3,6 καιρὸς τοῦ ζητῆσαι καὶ καιρὸς τοῦ ἀπολέσαι, καιρὸς τοῦ φυλάξαι καὶ καιρὸς τοῦ ἐκβαλεῖν,
Εκκλ. 3,6 Υπάρχει χρόνος, κατά τον οποίον θα αναζητήση κανείς και θα εύρη, και χρόνος κατά τον οποίον θα χάση. Αλλοτε θα αποθηκεύη και θα βάλη κατά μέρος τα συναχθέντα, και άλλοτε θα βγάλη αυτά από την αποθήκην και θα τα εξοδεύση.
Εκκλ. 3,7 καιρὸς τοῦ ῥῆξαι καὶ καιρὸς τοῦ ῥάψαι, καιρὸς τοῦ σιγᾶν καὶ καιρὸς τοῦ λαλεῖν,
Εκκλ. 3,7 Είναι χρόνος κατά τον οποίον θα διαρρήξη κανείς τα ενδύματα του εις ένδειξιν πένθους και αποδοκιμασίας, και πάλιν είναι χρόνος κατά τον οποίον θα ράψη τα ρούχα του. Καιρός σιωπής και χρόνος κατά τον οποίον έχει το δικαίωμα κανείς να ομιλήση.
Εκκλ. 3,8 καιρὸς τοῦ φιλῆσαι καὶ καιρὸς τοῦ μισῆσαι, καιρὸς πολέμου καὶ καιρὸς εἰρήνης.
Εκκλ. 3,8 Χρόνος να αγαπήση και χρόνος να μισήση. Χρόνος προς πόλεμον και χρόνος προς σύναψιν ειρήνης.
Κωνσταντίνος Στρατής
Μεσαριά Ανδρος.
Με την ευκαιρία της αλλαγής του χρόνου θα ήθελα να κάνω μερικές φιλοσοφικές δικές μου απόψεις πάνω στην έννοια του χρόνου.
Και πρώτα-πρώτα τί είναι Χρόνος και πώς ορίζεται; Ολοι μας έχουμε την αίσθηση του τί είναι χρόνος, αλλά δύσκολα μπορούμε να δώσουμε έναν απόλυτο ορισμό γι΄αυτόν. Γνωρίζουμε ότι έχουμε καθιερώσει σαν μονάδα χρόνου το ένα δευτερόλεπτο, και ότι ένας ολόκληρος χρόνος είναι εκείνος που χρειάζεται για μια πλήρη περιφορά της γης γύρω από τον ήλιο με ταχύτητα περίπου 107.000 χιλιόμετρα την ώρα.( 100 φορές περισσότερο από την ταχύτητα των επιβατηγών αεροπλάνων).
Εχουμε τρεις έννοιες με τις οποίες αντιλαμβανόμαστε το χρόνο.
Η πρώτη έννοια είναι το ΠΑΡΟΝ το οποίο όμως είναι στιγμιαίο και είναι το τόκ που κάνει το ένα δευτερόλεπτο που περνά και στο χρονικό αυτό διάστημα έχουμε την εναλλαγή από το ΠΑΡΕΛΘΟΝ στο ΜΕΛΛΟΝ. Δηλαδή στη πραγματικότητα ο παρών χρόνος είναι το παρόν δευτερόλεπτο του ρολογιού μας, το αμέσως προηγούμενο δευτερόλεπτο είναι παρελθόν, και το αμέσως επόμενο είναι μέλλον.
Δηλαδή με άλλα λόγια και στη φιλοσοφική του άποψη αυτό που ζούμε και βιώνουμε είναι ένα τόκ του δευτερολέπτου στον παρόντα χρόνο. Δεν γνωρίζουμε αν στο επόμενο δευτερόλεπτο θα ζούμε , και το προηγούμενο δευτερόλεπτο είναι ήδη παρελθόν και όσο απομακρύνεται από το παρόν δευτερόλεπτο γίνεται λήθη.
Στην πραγματικότητα δηλαδή η ζωή μας σύγκειται από το παρόν δευτερόλεπτο, οπου όσο περνάει ο χρόνος πάντα τρέχει πάντα προς το μέλλον και ποτέ δεν γυρίζει πίσω στο παρελθόν, κάθε επόμενο δευτερόλεπτο της επίγειας ύπαρξής μας παίρνει τη θέση του ΠΑΡΟΝΤΟΣ και αμέσως γίνεται ΠΑΡΕΛΘΟΝ.
Οσο τα παρόντα δευτερόλεπτα διαδέχονται το ένα το άλλο σε μια άπειρη διαδοχή, τόσο οι εικόνες του παρελθόντος σβήνουν μέσα στη μνήμη μας έως ότου με την πάροδο πολλών ετών δηλαδή εκατομμυρίων ή δισεκατομμυρίων δευτερολέπτων ( λέω πολλών ετών σχετικά με τη ολιγόβια ύπαρξή μας), και έτσι γεγονότα που το μέγεθός τους φαινόταν να είναι δυσθεώρητο, γίνονται αμυδρές κουκίδες μέσα στο μυαλό μας. Γεγονότα στον τοτε παρόντα χρόνο που τώρα έχει γίνει πια παρελθόν, έχουν χάσει πια τη σημασία τους. Ολες οι αγωνίες του παρόντος δευτερολέπτου στην πραγματικότητα δεν έχουν καμμιά σημασία μέσα στο διάβα του αιώνιου Χρόνου!
Αγαπητοί μου φίλοι αυτή είναι η θεώρηση του χρόνου και αυτή είναι η σημασία του. Ως άνθρωποι δεν μπορούμε να επέμβουμε στο παρελθόν και να το αλλάξουμε, αλλά ούτε και στο μέλλον μπορούμε να επέμβουμε και να το αλλάξουμε, ο, τι αληθινά "εξουσιάζουμε" ( ας μου επιτραπει αυτή η έκφραση ) είναι μόνον το παρόν δευτερόλεπτο! αλλά επειδή και αυτό είναι φευγαλέο και διαρκεί ελάχιστα, άρα στην ουσία ΔΕΝ εξουσιάζουμε το Χρόνο, αντιθετως αυτός μας εξουσιάζει και ο χρόνος έρχεται γιά κάθε πράγμα και που στην πραγματικότητα είναι έξω από τη δική μας θέληση. Όσο πιο γρήγορα κατανοήσουμε ότι τα τυχόν φοβερά συμβάντα του παρόντος χρόνου που αντιμετωπίζουμε αν τα βάλουμε μέσα σε αυτό που ονομάζω νοητή "Χοάνη του Χρόνου", όπου μέσα εκεί στροβιλίζονται και ένας νοητός ατέρμονας κοχλίας τα συμπιέζει , και που όσο πελώροα και αν μοιάζουν να είναι , εν τούτοις κονιορτοπποιούνται στο διάβα του χρόνου και γίνονται αφανείς κουκίδες του παρελθόντος, τόσο πιο ευτυχέστεροι θα ζήσουμε πάνω στη γη κατά το ελάχιστο διάστημα της παρουσίας μας, ελάχιστο μπροστά στο άπειρο του Χρόνου. Τότε θα κατανοήσουμε ότι τα πάντα , τα πάντα ανήκουν στον μέγα Δημιουργό τους που είναι ο Χριστός., και τότε ο τρόπς της ζωής μας θα αλλάξει από τα θεμέλια του, τότε θα μπορούμε να βλέπουμε όλα τα συμβάντα με το βλέμμα του Χριστού που κατοικεί μέσα μας.
Και εδώ θα μεταφέρω τους περιφημους στίχους για το Χρόνο από την Παλαιά Διαθήκη και από το βιβλίο του Εκκλησιαστή. οπου η λέξη ΚΑΙΡΟΣ σημαίνει τον ΧΡΟΝΟ.
ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΗΣ 3ο κεφάλαιο
Εκκλ. 3,1 Τοῖς πᾶσι χρόνος καὶ καιρὸς τῷ παντὶ πράγματι ὑπὸ τὸν οὐρανόν.
Εκκλ. 3,1 Εις όλα υπάρχει ο κατάλληλος χρόνος δια να πραγματοποιηθή δε κάθε έργον κάτω από τον ουρανόν, πρέπει να δοθή η κατάλληλος ευκαιρία.
Εκκλ. 3,2 καιρὸς τοῦ τεκεῖν καὶ καιρὸς τοῦ ἀποθανεῖν, καιρὸς τοῦ φυτεῦσαι καὶ καιρὸς τοῦ ἐκτῖλαι τὸ πεφυτευμένον,
Εκκλ. 3,2 Υπάρχει ωρισμένος χρόνος, που όταν συμπληρωθή, θα γίνη ο τοκετός και ωρισμένος καιρός του θανάτου, ωρισμένος ο χρόνος της φυτεύσεως και ωρισμένος ο χρόνος, που θα εκριζωθή το φυτευθέν.
Εκκλ. 3,3 καιρὸς τοῦ ἀποκτεῖναι καὶ καιρὸς τοῦ ἰάσασθαι, καιρὸς τοῦ καθελεῖν καὶ καιρὸς τοῦ οἰκοδομεῖν,
Εκκλ. 3,3 Υπάρχει ωρισμένος χρόνος, που θα διαταχθή η εκτέλεσίς του ενόχου, όπως και ωρισμένος χρόνος να αποτραπή ο θάνατος και να του χαρισθή η ζωη. Χρόνος δια να κρημνίση ο άνθρωπος, και καιρός, δια να ανοικοδόμηση.
Εκκλ. 3,4 καιρὸς τοῦ κλαῦσαι καὶ καιρὸς τοῦ γελάσαι, καιρὸς τοῦ κόψασθαι καὶ καιρὸς τοῦ ὀρχήσασθαι,
Εκκλ. 3,4 Υπάρχει ωρισμένος καιρός, δια να κλαύση κανείς, και ωρισμένος καιρός δια να γελάση. Ωρισμένος καιρός δια θρήνους και κοπετούς, και ωρισμένος χρόνος δια να χορεύση κανείς και εκδηλώση την χαράν του.
Εκκλ. 3,5 καιρὸς τοῦ βαλεῖν λίθους καὶ καιρὸς τοῦ συναγαγεῖν λίθους, καιρὸς τοῦ περιλαβεῖν καὶ καιρὸς τοῦ μακρυνθῆναι ἀπὸ περιλήψεως,
Εκκλ. 3,5 Υπάρχουν περιστάσεις και χρόνος , που θα πετά κανείς τους λίθους ως αχρήστους, και άλλοτε που θα μαζεύη λίθους προς οικοδομήν. Αλλοτε πάλιν θα εναγκαλίζεται και άλλοτε θα απομακρύνεται από τας περιπτύξεις.
Εκκλ. 3,6 καιρὸς τοῦ ζητῆσαι καὶ καιρὸς τοῦ ἀπολέσαι, καιρὸς τοῦ φυλάξαι καὶ καιρὸς τοῦ ἐκβαλεῖν,
Εκκλ. 3,6 Υπάρχει χρόνος, κατά τον οποίον θα αναζητήση κανείς και θα εύρη, και χρόνος κατά τον οποίον θα χάση. Αλλοτε θα αποθηκεύη και θα βάλη κατά μέρος τα συναχθέντα, και άλλοτε θα βγάλη αυτά από την αποθήκην και θα τα εξοδεύση.
Εκκλ. 3,7 καιρὸς τοῦ ῥῆξαι καὶ καιρὸς τοῦ ῥάψαι, καιρὸς τοῦ σιγᾶν καὶ καιρὸς τοῦ λαλεῖν,
Εκκλ. 3,7 Είναι χρόνος κατά τον οποίον θα διαρρήξη κανείς τα ενδύματα του εις ένδειξιν πένθους και αποδοκιμασίας, και πάλιν είναι χρόνος κατά τον οποίον θα ράψη τα ρούχα του. Καιρός σιωπής και χρόνος κατά τον οποίον έχει το δικαίωμα κανείς να ομιλήση.
Εκκλ. 3,8 καιρὸς τοῦ φιλῆσαι καὶ καιρὸς τοῦ μισῆσαι, καιρὸς πολέμου καὶ καιρὸς εἰρήνης.
Εκκλ. 3,8 Χρόνος να αγαπήση και χρόνος να μισήση. Χρόνος προς πόλεμον και χρόνος προς σύναψιν ειρήνης.
Κωνσταντίνος Στρατής
Μεσαριά Ανδρος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.