Το πιο κάτω κείμενο γράφεται και υπογράφεται από ένα πρακτικό μέτριο και άμισθο ψάλτη ηλικίας 69 χρόνων, στη Μεσαριά της Ανδρου και αρχικά αναρτήθηκε σε μια σελίδα Ιεροψαλτών στο f/b.
Αρχικά επιθυμώ να ευχαριστήσω μια πολύ καλή διαδικτυακή μου φίλη και συναδελφο στην Ιεροψαλτική τέχνη για την πολύ ευνοική εκτίμησή της για αυτό το κείμενό μου.
"Η Ιεροψαλτική τέχνη δεν είναι ούτε πολιτική, ούτε επαγγελμα, ούτε καν λειτούργημα με την έννοια οπως του λειτουργού της δημόσιας εκπαίδευσης.
Η ψαλτική τέχνη είναι πρωτίστως ταπεινή διακονία, στο μέγα υψος της, που σκοπό έχει :
1. Να εκφράσει μουσικά τη μεγαλοσύνη του Αιώνιου Θεού.
2. Να εκφράσει τη δοξολογία που ανήκει σε Αυτόν και σε όλους τους αγίους Του, αλλά πρωτίστως σε Αυτόν, το οποίον όλοι οι άγιοι δοξολογούν αιωνίως.
3.Να ανεβάσει το θρησκευτικό συναίσθημα των εν κατανύξει συμπροσευχομένων πιστών που ακούν ψαλόμενα τα εξαίσια άσματα της Ορθοδόξου υμνολογίας.
4.Για μια τέτοια υψηλή διακονία οι διάκονοί της Ιεροψάλτες οντες ταπεινοί στο μέτρο της ασημαντότητάς τους και της προσωρινότητάς τους μπροστά σε Αυτόν εις τον οποίον ψάλλουν, ποτέ δεν αναλώνονται σε ανούσιες αντιπαραθέσεις μεταξύ τους.
Η ψαλτική διακονία γίνεται ασμένως δεκτη από Αυτόν εις τον οποίον απευθύνεται ακόμη και από "φάλτσους", ή αδύναμους στη φωνή ψάλτες, ή από μη γνώστες της Βυζαντινής μουσικής, ή ακόμη και από ψάλτες που δεν γνωρίζουν ακόμη να διαβάζουν καλά.
Το κριτήριο της αποδοχής τους από τον υψιστο Θεό είναι η καθαρή καρδιά τους και η πίστη τους σε Αυτόν.
5. Ο αγιος των Ελληνικών γραμμάτων Ππαδιαμάντης δεν θυμάμαι σε πιο διήγημά του λέγει τα εξής: Τα γράφω οπως τα θυμάμαι, συγχωρείστε με αν κάνω λάθος..
"Εξέλιπαν εκείνοι οι αγράμματοι ωραίοι ψάλτες που έλεγαν τις λέξεις τελείως διαφορετικά από οπως είναι γραμμένες, ομως επειδή έψαλαν από καρδιάς γεμάτης πίστης, γι΄αυτό ο κόσμος που τους άκουγε ενδομύχως καταλάβαινε τί έλεγαν, αν και αυτά που έψαλαν ήταν ακατάληπτα."
6. Οποιοσδήποτε ψάλτης έχοντας μεγάλη ιδέα για τη ψαλτική του τέχνη, οταν φτάνει στο σημείο να υποτιμάει και μέσα του να "κοροιδεύει" τον τυχόν παράφωνο ή μη γνωρίζοντα καλά τη ψαλτική συμψάλτη του, πιστεύω οτι είναι πολύ μακρυά από την αληθινή διακονία του, και ας είναι ο καλιφονώτερος και άριστος στη βυζαντινή μουσική Πρωτοψάλτης.
7.εγώ που τα γράφω αυτά είμαι ένας απλός πρακτικός ψάλτης με πολλές ατέλειες στη ψαλτική έκφραση, προσπαθώ να ψάλλω , αν και πολλές φορές αποτυγχάνω σε αυτή μου τη προσπάθεια, έτσι ώστε να γίνονται καταληπτά αυτά που ψάλλω, να βγαίνουν καθαρά οι λέξεις και οι φράσεις, να ανεβαίνω σε υψηλές βάσεις ( οσο μου επιτρέπει η ασθενική μπάσα φωνή μου), οταν το νόημα των μουσικών φράσεων αναφέρεται στην δοξολογία του επουράνιου Θεού και στην αιώνια μεγαλοσύνη του καθώς και των αγίων του και της Θεοτόκου, και να χαμηλωνω τη φωνή μου οταν οι μουσικές φράσεις αναφέρονται στα επίγεια και πεπερασμένα και βιωτικά και γήινα."
* Ενα δείγμα της απλής πρακτικής ψαλτικής μου.
Η βαρύτερη και γεροντική φωνή είναι η δική μου.
Επίσης η ομιλία-κήρυγμα που ακούγεται στο 1-10-30 από εμένα, είναι από στήθους χωρίς χειρόγραφα και σημειώσεις.
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΣΤΟΝ Ι.Ν. ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΜΕΣΑΡΙΑΣ ΑΝΔΡΟΥ.
Κωνσταντίνος Στρατής
Μεσαριά Ανδρος
Αρχικά επιθυμώ να ευχαριστήσω μια πολύ καλή διαδικτυακή μου φίλη και συναδελφο στην Ιεροψαλτική τέχνη για την πολύ ευνοική εκτίμησή της για αυτό το κείμενό μου.
"Η Ιεροψαλτική τέχνη δεν είναι ούτε πολιτική, ούτε επαγγελμα, ούτε καν λειτούργημα με την έννοια οπως του λειτουργού της δημόσιας εκπαίδευσης.
Η ψαλτική τέχνη είναι πρωτίστως ταπεινή διακονία, στο μέγα υψος της, που σκοπό έχει :
1. Να εκφράσει μουσικά τη μεγαλοσύνη του Αιώνιου Θεού.
2. Να εκφράσει τη δοξολογία που ανήκει σε Αυτόν και σε όλους τους αγίους Του, αλλά πρωτίστως σε Αυτόν, το οποίον όλοι οι άγιοι δοξολογούν αιωνίως.
3.Να ανεβάσει το θρησκευτικό συναίσθημα των εν κατανύξει συμπροσευχομένων πιστών που ακούν ψαλόμενα τα εξαίσια άσματα της Ορθοδόξου υμνολογίας.
4.Για μια τέτοια υψηλή διακονία οι διάκονοί της Ιεροψάλτες οντες ταπεινοί στο μέτρο της ασημαντότητάς τους και της προσωρινότητάς τους μπροστά σε Αυτόν εις τον οποίον ψάλλουν, ποτέ δεν αναλώνονται σε ανούσιες αντιπαραθέσεις μεταξύ τους.
Η ψαλτική διακονία γίνεται ασμένως δεκτη από Αυτόν εις τον οποίον απευθύνεται ακόμη και από "φάλτσους", ή αδύναμους στη φωνή ψάλτες, ή από μη γνώστες της Βυζαντινής μουσικής, ή ακόμη και από ψάλτες που δεν γνωρίζουν ακόμη να διαβάζουν καλά.
Το κριτήριο της αποδοχής τους από τον υψιστο Θεό είναι η καθαρή καρδιά τους και η πίστη τους σε Αυτόν.
5. Ο αγιος των Ελληνικών γραμμάτων Ππαδιαμάντης δεν θυμάμαι σε πιο διήγημά του λέγει τα εξής: Τα γράφω οπως τα θυμάμαι, συγχωρείστε με αν κάνω λάθος..
"Εξέλιπαν εκείνοι οι αγράμματοι ωραίοι ψάλτες που έλεγαν τις λέξεις τελείως διαφορετικά από οπως είναι γραμμένες, ομως επειδή έψαλαν από καρδιάς γεμάτης πίστης, γι΄αυτό ο κόσμος που τους άκουγε ενδομύχως καταλάβαινε τί έλεγαν, αν και αυτά που έψαλαν ήταν ακατάληπτα."
6. Οποιοσδήποτε ψάλτης έχοντας μεγάλη ιδέα για τη ψαλτική του τέχνη, οταν φτάνει στο σημείο να υποτιμάει και μέσα του να "κοροιδεύει" τον τυχόν παράφωνο ή μη γνωρίζοντα καλά τη ψαλτική συμψάλτη του, πιστεύω οτι είναι πολύ μακρυά από την αληθινή διακονία του, και ας είναι ο καλιφονώτερος και άριστος στη βυζαντινή μουσική Πρωτοψάλτης.
7.εγώ που τα γράφω αυτά είμαι ένας απλός πρακτικός ψάλτης με πολλές ατέλειες στη ψαλτική έκφραση, προσπαθώ να ψάλλω , αν και πολλές φορές αποτυγχάνω σε αυτή μου τη προσπάθεια, έτσι ώστε να γίνονται καταληπτά αυτά που ψάλλω, να βγαίνουν καθαρά οι λέξεις και οι φράσεις, να ανεβαίνω σε υψηλές βάσεις ( οσο μου επιτρέπει η ασθενική μπάσα φωνή μου), οταν το νόημα των μουσικών φράσεων αναφέρεται στην δοξολογία του επουράνιου Θεού και στην αιώνια μεγαλοσύνη του καθώς και των αγίων του και της Θεοτόκου, και να χαμηλωνω τη φωνή μου οταν οι μουσικές φράσεις αναφέρονται στα επίγεια και πεπερασμένα και βιωτικά και γήινα."
* Ενα δείγμα της απλής πρακτικής ψαλτικής μου.
Η βαρύτερη και γεροντική φωνή είναι η δική μου.
Επίσης η ομιλία-κήρυγμα που ακούγεται στο 1-10-30 από εμένα, είναι από στήθους χωρίς χειρόγραφα και σημειώσεις.
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΣΤΟΝ Ι.Ν. ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΜΕΣΑΡΙΑΣ ΑΝΔΡΟΥ.
Κωνσταντίνος Στρατής
Μεσαριά Ανδρος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.